Monitoring zachowań użytkowników pojazdów elektrycznych
Monitoring zachowań użytkowników pojazdów elektrycznych

Profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), ujawnił w wywiadzie z agencją prasową PAP pierwsze wyniki badań dotyczących zachowań użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO).

W przeprowadzonym w ubiegłym roku monitoringu na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Badania zostały przeprowadzone na 45 odcinkach pomiarowych w dziewięciu miastach w trzech województwach.

Badania użytkowników hulajnóg w różnych lokacjach

W każdym z badanych miast e-hulajnogi były monitorowane w dwóch lokalizacjach – na drodze dla rowerów i na chodniku.

Według dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego, stwierdzono, że prawie 55% użytkowników hulajnóg elektrycznych i pojazdów elektrycznych przekroczyło dopuszczalną prędkość, czyli jechało szybciej niż 20 km/h. W przypadku rowerzystów, którym przepisy nie nakładają ograniczeń prędkości jazdy, jeździło szybciej niż 20 km/h tylko 33% użytkowników. Z wyników badań wynika, że kierujący elektrycznymi hulajnogami poruszają się z nieznacznie wyższą prędkością średnią (20,6 km/h) niż rowerzyści (18,6 km/h).

Niemniej jednak użytkownicy e-hulajnóg rzadziej jadą w niebezpiecznie bliskiej odległości od innych uczestników ruchu – takie zachowanie zdiagnozowano tylko u 1,6% użytkowników e-hulajnóg, w stosunku do 4,3% rowerzystów.

Kto stosuje kaski w czasie jazdy?

W badaniach stwierdzono, że 6% użytkowników hulajnóg elektrycznych stosuje kaski. Co dość oczywiste, w zdecydowanej większości są to osoby, które używają własnych e-hulajnóg, a nie wypożyczonych współdzielonych. Dla porównania, według obserwacji ITS, kask nosi aż 25% rowerzystów (wzrost z 14% w 2015 roku). Według wyników badania, dodatkowych elementów odblaskowych używa 5% użytkowników e-hulajnóg, 14% rowerzystów i 19% użytkowników urządzeń transportu osobistego, takich jak np. elektryczne deskorolki lub monocykle.

Wypadki na drogach spowodowane przez kierujących hulajnogami i UTO

Agencja prasowa PAP powołując się na dwa raporty – raport ITS oraz raport Komendy Głównej Policji – podaje, że w 2022 roku kierujący hulajnogami elektrycznymi spowodowali 272 wypadki drogowe, w których zginęły trzy osoby, a 278 zostało rannych. Policja wystawiła kierującym hulajnogami elektrycznymi ponad 3,3 tys. mandatów i ponad 2,4 tys. pouczeń. Wobec 635 kierujących prowadzone były dalsze czynności.

Wyniki monitoring zachowań ITS dla KRBRD będą wykorzystywane przez Ministerstwo Infrastruktury jako jeden z materiałów do analizy przepisów drogowych dla elektrycznych hulajnóg i UTO. Resort infrastruktury, który jest autorem obecnie obowiązujących przepisów, zapowiedział weryfikację ich w praktyce oraz ewentualne zmiany po pierwszym pełnym roku ich obowiązywania, czyli po 2022 roku.

Potrzeba dalszych regulacji i edukacji użytkowników e-hulajnóg

Wyniki monitoringu ITS dla KRBRD będą wykorzystywane przez Ministerstwo Infrastruktury jako jeden z materiałów do analizy przepisów drogowych dla elektrycznych hulajnóg i UTO. Resort infrastruktury, który jest autorem obecnie obowiązujących przepisów, zapowiedział weryfikację ich w praktyce oraz ewentualne zmiany po pierwszym pełnym roku ich obowiązywania, czyli po 2022 roku. Zachowanie użytkowników hulajnóg elektrycznych i UTO stanowi zagrożenie dla ich bezpieczeństwa oraz dla innych uczestników ruchu drogowego.

Na co będą miały wypływ wyniki badań?

Zachowanie użytkowników hulajnóg elektrycznych i UTO stanowi zagrożenie dla ich bezpieczeństwa oraz dla innych uczestników ruchu drogowego. Wyniki monitoringu ITS pokazują, że przekroczenie dopuszczalnej prędkości stanowi najczęstsze wykroczenie popełniane przez użytkowników e-hulajnóg i UTO. Zwiększenie liczby użytkowników tych pojazdów wymaga wprowadzenia odpowiednich przepisów, które zwiększą bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Monitoring zachowań użytkowników e-hulajnóg – co dalej?

Wyniki monitoringu zachowań użytkowników hulajnóg elektrycznych i UTO pokazują, że wiele osób nie przestrzega przepisów, zwłaszcza dotyczących ograniczeń prędkości. Zidentyfikowano również niską świadomość potrzeby używania kasków i odblasków, co może wpływać na ich bezpieczeństwo. W związku z tym istnieje potrzeba intensyfikacji działań monitorujących oraz wprowadzenia bardziej szczegółowych regulacji prawnych i kampanii informacyjnych, aby promować bezpieczne zachowania wśród użytkowników pojazdów elektrycznych na drogach.

Rekomendacje dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników e-hulajnóg

Aby poprawić bezpieczeństwo, zaleca się wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących użytkowania kasków, ograniczeń prędkości oraz stosowania dodatkowych elementów odblaskowych. Proponuje się także przeprowadzenie kampanii edukacyjnych skierowanych do użytkowników e-hulajnóg i UTO, mających na celu zwiększenie świadomości na temat bezpiecznych praktyk jazdy oraz promowanie odpowiedzialnego zachowania na drogach.